Registrering
1. Gå til http://www.twitter.com og registrer deg. Velg et så kort brukernavn som mulig. Kallenavnet «stjeler» av de 140 tegn man har til rådighet ved postinger dersom du skal bli nevnt eller tiltalt direkte.
2. Knytt et ordentlig bilde til profilen din. Du bør være gjenkjennbar på bildet. På Twitter er det en åpen delingskultur der alt som smaker av anonymitet er uinteressant og blir ignorert. Du bør uansett unngå «twitter-egget» som er det profilbildet Twitter tildeler deg dersom du ikke selv laster opp et bilde.
3. Skriv på bioen din noe som forteller litt om deg selv. “Lærer, Holmestrand” er f.eks. en god beskrivelse, mens “Grip dagen” forteller lite om hvem du er. Å føye til litt om spesielle interesser gjør deg enda mer interessant for følgere.
4. Ikke kryss av for “protect your tweets”. Twitter er et medium for deling. Vil du være privat, gå et annet sted.
5. Kryss ikke av for at følgere må bli godkjent av deg. Igjen: Twitter er et medium for offentlig deling.
Følg folk og få følgere
6. Sørg for å legge ut noen tweets før du begynner å følge folk. Dette for at profilen din skal fremstå som troverdig i den fasen du har svært få følgere. En tweet kan bare inneholde 140 tegn. Dine første tweets kan være f.eks. en lenke til noe interessant du har lest på nettet, eller kommentarer til dagens nyhetsbilde, sport, kultur elle for den saks skyld reality-show, eller ord om noe du selv har opplevd i det siste.
7. Følg gjerne fremmede folk. Den viktigste forskjellen mellom Twitter og Facebook er delingskulturen. Det er vanlig å følge og å bli fulgt av helt fremmede mennesker. Dette gir deg muligheten for økt kunnskap og innsikt, mye humor, men også mye støy. En følger på Twitter er ikke det samme som en “venn” på Facebook.
8. Kikk på lister for å finne aktuelle følgere. Når du klikker på profilen til en du kjenner, vil ofte denne personen være oppført på flere lister. Hvis du klikker på disse listene har du et godt utgangpsunkt for å finne folk. Ikke følg for mange, før du selv begynner å få følgere. Dersom du følger mange hundre, og selv knapt har følgere, vil du fremstå som mindre interessant å følge for andre. Gå gradvis frem. På www.ffnor.no finner du de mest populære anbefalingene av norske twitter-brukere. Se også pkt. 17 om hashtagen #ffnor.
9. Mange mener det er høflig å følge tilbake hvis du selv blir fulgt. Dette gjør du som du selv vil. Vær ikke redd for å følge mange. Mer om hvordan du håndterer det senere.
10. Unngå å følge spammere. Du kjenner igjen spammere ved at de (foreløbig) opptrer på engelsk, har langt færre følgere enn de selv følger, og både i bioen og i tweetsene sine vil ha deg til å klikke på suspekte lenker. Blir du fulgt av en slik spammer, unngå for all del å klikke på lenkene de tilbyr deg. Klikk gjerne på “block this person” hvis du er sikker på det er en spammer.
11. I den grad du selv skriver på Twitter, vil du selv få følgere etterhvert.
Å lese på Twitter
Etterhvert vil du følge svært mange. Her er tipsene for å sortere i informasjonsstrømmen.
12. Hovedoppslaget på twitter.com viser nyhetsstrømmen med postinger fra alle du følger. Jeg ser på denne som en pub der jeg kan stikke innom f.eks. under spesielle TV-porgram eller om jeg rett og slett vil følge med på tilfeldige samtaler. Her skjer det mye. Ha ingen ambisjoner om å få med deg alt! Jeg mener 5 minutt i uka er en passelig mengde å starte med.
13. [Endret 29/11-11 etter godt innspill fra @hilango] “RT” i en tweet betyr “retweeted”. Det er vanlig å “retweete” tweets man syns er særlig bra, og i så måte ligner det på Facebook sin «liker». Det er imidlertid en viktig forskjell: Den egentlig betydningen er «dette bør du lese«. Det kan jo godt være noe du er uenig i, men som du syns belyser et poeng. F.eks. dersom du viser til at et politisk parti har sagt ditt eller datt og «dokumenterer» det med å «retweete» noe Erna Solberg en gang twitret om. Ofte kan man føye til noe ledsagende tekst, f.eks. «Enig!» før «RT» for å gi retweeten et personlig preg. Den personlige tilleggs-teksten er desto viktigere hvis du er uenig i innholdet, eller har en annen motivasjon for å retweete enn at du syns tweeten er veldig bra.
Du retweeter ved å holde muspekeren over aktuell tweet og velge «retweet».
14. Favoritter. Ved å klikke på stjerna du ser nå musepekeren står over en melding, markerer du meldingen som favoritt, noe som blant annet gjør den lette å finne igjen senere. Lista over slike meldinger kan du finne ved å klikke på profil og velge fanen “Favorites”.
15. “@brukernavn” i starten på en tweet betyr at det er et svar på denne brukerens tidligere tweet. Om det står sist i tweeten er det som å skrive “kopi til”. Ved å klikke på den lille snakkeboblen til høyre i tweeten, får du opp tidligere tweets i “samtalen”.
16. [Endret 29/11-11 etter nyttig innspill fra @elgemannen] Les tweetene til de personene du syns er mest interessante ved å følge lister. Du kan lage dine egne, eller du kan følge andre lister. For å lage en liste går du først inn på profilen til en person, deretter klikker du på det lille “person-iconet”. Du får da en nedtrekksmeny hvor du velger “add to list”. Der kan du lage en ny, eller legge til på en liste du har laget. Du får lese denne listen ved å klikke på “lists” i hovedbildet. NB! Tweets fra personer på listen som er rette direkte til andre vil ikke komme opp når du følger en slik liste, hvis du ikke følger disse andre. Du kan legge til personer/bedrifter på lister uten å følge disse direkte fra din egen konto. Det betyr at de bare kommer opp når du leser listen din, ikke i din hovedstrøm.
17. Følg de temaene du finner mest interessante ved å følge søk. Når du søker i søkefeltet på twitter, får du opp tweets som inneholder søkeordet ditt. Du kan lagre dette søket for enkelt å få det opp senere. Selv har jeg for eksempel fast søk på ordet “innbokskontroll”. Du vil da få opp tweets med dette søkordet, uavhengig om du følger den som har skrevet tweeten eller ei.
18. “#” foran et ord på twitter kalles hashtag. Dette brukes til to ting:
– å merke alle tweets som omhandler et spesielt tema, f.eks. blir “#cupfinale” brukt mye i oktober/november. Ved å klikke på denne hashtagen, så vil du få opp et “søk” der meldinger som inneholder denne kommer opp. Hashtager som inneholder æøå kan ikke brukes til søk.
– å gi en slags oppsummering eller beskrivelse av det du mener, eller bakgrunnen for det du mener. F.eks. om noen ber om hjelp og avslutter med #takknemligforhjelp. På fredager ser man ofte hashtagen #ffnor. Dette betyr “follow friday norway” og er anbefalinger om folk å følge som twitter-brukere gir hverandre. Se også http://www.ffnor.no/
19. Når du har vent deg til innholdet på Twitter via www.twitter.com kan du begynne å ta i bruk egne twitter-program som lettere gir deg oversikt over dine lister og søk. Disse programmene kan du bruke både på smarttelefoner, nettbrett og laptoper/stasjonære. Hvilke program? Spør på Twitter! Du får garantert svar.
20. Vær forsiktig med å klikke på lenker i direktemeldinger der det ikke er ledsagene naturlig tekst på norsk. Dessverre sirkulerer det tidvis spam-meldinger der man genererer flere meldinger hvis man klikker på linken. Om du er så uheldig å gjøre det, skift passord på twitter-kontoen din!
Å skrive på Twitter
21. Terskelen for å poste på Twitter er langt lavere enn for eksempel på Facebook. Jeg syns du likevel skal sette som krav til deg selv at tweeten bør ha et minimum av interesse for noen, før du fyller opp nyhetsstrømmen til folk.
22. Dersom du svarer annen melding, er det viktig at du bruker “reply” som kommer til syne når musepekeren står over meldingen. Da holder Twitter orden på meldingstråden slik at den kommer når noen trykker snakkebobla. Det blir klart hva meldingen er svar på, noe som kan være avgjørende for å forstå innholdet.
23. Dersom du har “@brukernavn” i en tweet, så vil brukeren det gjelder, bli spesiellt oppmerksom på denne tweeten. Alt etter innstillinger, vil hun kunne få en e-post om at hun har fått en tweet spesielt rettet til seg. Inne på Twitter kan hun også trykke på en egen fane for å alle slike tweets der navnet er nevnt. Dette kalles “mentions”.
24. Du kan sende direkte meldinger (DM) til en annen bruker ved å gå inn på profilen til vedkommende og klikke på bildet av en konvolutt. Du kan også skrive D brukernavn (obs ingen “@” her) direkte i statustfeltet til Twitter. NB! Du kan bare sende direktemeldinger til noen som følger deg. Meldingen “@brukernavn følg meg for DM” kan man ofte se på Twitter. F.eks. er det vanlig å utveksle telefonnr og/eller e-post via DM.
25. Ikke vær redd for å begi deg inn i samtaler med offentlige personer. Mange rikssynsere trives godt med å diskutere med vilt fremmede på Twitter.
26. La det alltid følge litt tekst med, dersom du sender lenker. Hvis du bare sender en lenke uten tekst, vil ikke folk klikke på den. Dels fordi de kanskje frykter det er en spam-lenke, dels fordi du ikke gir noe hint om hvorfor dette skulle være interessant.
27. Det ligger i menneskets natur å være nysgjerrige på tilbakemeldinger. Post derfor ikke tweets der du er spent på tilbakemeldingen like før du har tenkt å jobbe seriøst. Oppmerksomheten din vil da veldig lett bli dradd mot Twitter og tidstyveriet er i gang.
Lykke til! Følg meg gjerne som @jkippers på Twitter!
marit elisebet totland
nov 28, 2011 @ 16:13:40
Dette var verkeleg ein praktisk Twitter- ABC.
Eg tilliet meg å leggja lenke frå min bloggpost om Twitterbruk.»Olav Kjørven til kaffiskåler».
Jørn Kippersund
nov 28, 2011 @ 16:34:25
Takk for det Marit!
Fine refleksjoner om sosiale medier i din bloggpost (som du kanskje glemte å lenke tilbake til): http://marittotland.blogspot.com/2011/11/fra-olav-kjrven-til-kaffiskaler.html
Viktigst: Man bør ha et avslappa forhold til nyhetsstrømmen og ikke tenke at man skal prøve å få med seg alt.
Kristin Mathisen
nov 28, 2011 @ 16:45:04
Det var ganske nyttig ja, det er mye jeg ikke forstår med twitter!
Anna Tostrup Worsley (@annatw)
nov 28, 2011 @ 16:56:42
Hurra 😀 Endelig et enkelt twitterkurs jeg kan anbefale til alle vennene mine som har mye smart og si og _burde_ være på Twitter 🙂
Det mest positive jeg har oppdaget med Twitter er at det gir en fantastisk mulighet til å se utenfor landets grenser – man kan følge internasjonale organisasjoner og mediehus som skriver om saker man er spesielt opptatt av, om dette er bilproduksjon, demokrati eller mangel på denne i ulike deler av verden, og for min sak, internasjonal helsepolitikk og forskning + inspirerende prosjektledelse.
Jørn Kippersund
nov 28, 2011 @ 19:02:06
Hyggelig at du likte posten! 🙂
Du beskriver bra mulighetene på twitter for å følge sine spesialinteresser
marit elisebet totland
nov 28, 2011 @ 17:06:30
Fint at du la til mi lenke. Eg meinte at eg ville leggja lenke til di side frå min blogg. :). Ville vera litt beskjeden med min eigen for ein gongs skuld.
Elles er eg heilt enig med deg: Det gjeld å ha eit avslappa forhold til Twitterstaumen, elles får ein ikkje gjort anna. Av og til, når eg blir provosert, vel eg å logga av i staden for å sparka i aust og vest. Sparkar heller når eg har tenkt meg om. Då blir det sjeldnare og kansje meir konstruktivt det som blir avlevert.
Jørn Kippersund
nov 28, 2011 @ 19:02:50
Ingen grunn til å være beskjeden! Nesten litt lumpent å tirre leserne med overskriften på din egen bloggpost uten å lenke til den 🙂
Cornelis Elander
nov 28, 2011 @ 18:59:02
Bruker selv twitter som en slags enkel gjennomgang av dagens nyhetsoverskrifter. Her får jeg lett tilgang til alt jeg måtte være interessert (eller ikke) i å lese om, men det er en reel fare for å bli for avhengig.. 🙂
anders
nov 28, 2011 @ 19:58:06
Twitter 4 dummies
Rune S (@Elgemannen)
nov 29, 2011 @ 10:33:02
Superbra nybegynner-dummy 8=)
Twitter er nå iferd med å bli oversatt til norsk, og dersom noen er interessert i å hjelpe til, klikk her : http://translate.twttr.com/welcome
En liten ting til som kanskje kan nevnes er hvordan man oppretter egne lister og legger til interessante personer/bedrifter UTEN at man følger disse på sin egen tidslinje 😉
Jørn Kippersund
nov 29, 2011 @ 11:28:04
Takk for innspill. Har forsøkt å utbedre pkt. 16
Øystein Bredal-Thorsem
des 05, 2011 @ 09:32:09
Takk for at du «ufarliggjør» Twitter for meg (og mine). Interessante og givende tips og ideer. Jeg har tillatt meg å poste videre på egen FB vegg.
Elgens rariteter - Rikskjendis ?? Neppe….
des 06, 2011 @ 17:33:21
Noe å dykke i:) « Anja Graven
des 13, 2011 @ 20:53:16
Torbjørn Frantsen
jan 13, 2012 @ 19:32:37
Hei Jørn, fin oversikt dette her. 🙂
Eg lurte litt på dette med «Terskelen for å poste på Twitter er langt lavere enn for eksempel på Facebook», kva du legg i det. Det er kanskje ei side ved sosiale media (personlig deltaking er jo ei forutsejing), at ulike personar nødvendigvis brukar ulike tenester ulikt. Eg har tenkt på Facebook som meir privat (enn så lenge, har byrja akseptere studentar som «venner») og har difor lavare terskel for å ytre meg om trivialitetar der. Har absolutt (prøvd å ha) større terskel for å publisere «straumfyll» på Twitter. Men eg har kanskje blir slepphendt med åra der også.
Så er det også noko med at folka eg fyl, og som fyl meg på Twitter, har ei ganske anna forventning til meg enn dei eg er vener med på Facebook, trur eg.
Lister er elles noko eg ikkje har utnytta godt nok, det må eg kanskje ta ei runde på å få satt opp ein kveld.
Jørn Kippersund
jan 13, 2012 @ 20:04:48
Takk for kommentar! 🙂
Du er ikke den eneste som har «arrestert» meg på det punktet der. Hvem vet – kanskje tar jeg feil?
I den grad man kan sammenligne FB og Twitter, så tilsvarer en enkeltposting på Twitter en statusoppdatering på FB, mens en «reply» på Twitter kan sammenlignes med å bruke kommentarfeltet på FB. Bruken av kommentarfelt på FB er det nok vel så lav terskel på som å ta «reply» på Twitter.
Min påstand er at det er lettere å komme med en enkeltposting på Twitter enn en statusoppdatering på FB. Om du f.eks. ser et TV-program og har lyst til å dele dine innsiktsfulle tanker med resten av verden er det helt OK å poste mange enkeltstående tweets fortløpende i løpet av programmet. På FB ville man gjerne ha kommet med en enkeltstående oppsummerende status-oppdatering når programmet er ferdig.
Når man ser antallet tweets til «stor-twittrere» med mange følgere, så tyder vel det også på at poenget mitt står seg. De har ikke mistet følgere på tross av høy aktivitet.
De fleste jeg kjenner som er aktive både på FB og twitter har også helt klar et mønster der de har flere enkeltstående tweets enn de har FB-oppdateringer. Dette betyr ikke nødvendigvis at de twittrer om trivialiteter.
Poenget mitt var egentlig at de som er nye på Twitter ikke behøver å være så fryktelig redde for å poste tweets.
Torbjørn Frantsen
jan 15, 2012 @ 23:57:28
Og poenget ditt trur eg vi let stå som det viktigaste.
Amen.
🙂
Ellen Andenæs
mar 18, 2012 @ 19:49:05
takk for denne informative saken! – den hjalp meg over terskelen. Velsignet å slippe å gjøre alle begynnerfeilene selv
Jørn Kippersund
jun 04, 2012 @ 20:30:30
Kom over dette strålende twitter-kåseriet fra @EivindL
http://eivindlund.wordpress.com/2011/03/11/kaffeskal-det-skulle-tatt-seg-ut-kaseriforedrag-webforum-2011/